• Trafikalt Grunnkurs

Er på 17 timer inkl. mørkekjøring (høst/vinter).

Gjennomføres på 4 kvelder + evt. mørkekjøring.

Ta med personnummer. Du må ha fylt 15 år for å ta dette på Trafikkskolen. Er du over 25 år kreves det bare gjennomført førstehjelp og evt. mørkekjøring før praktisk prøve.

Dette kurset må du ha for å få lov til å øvelseskjøre. Har du tatt kurset en gang trenger du ikke ta det senere ved evt. utvidelse av førerkortet. Det er ingen «eksamen» på kurset.

• Søknad om førerkort

Alle må søke om å få lov til å ta førerkort.

Dette kan gjøres på «pc´en hjemme» på www.vegvesen.no.

Dette blir det informert om og evt. gitt hjelp til på Grunnkurset.

Det må søkes på nytt for hver utvidelse av førerkortet som skal tas.

• Moped AM 146

Obligatorisk mopedundervisningen er på minimum 13 timer. Først 3 timer teori. Deretter trening teknisk (bane/veg), minimum 1 time. Deretter minimum 9 timer kjøring på veg. Du må ha gjennomført Trafikalt Grunnkurs før du begynner på mopedopplæring.

Krav til alder for opplæring/øvelseskjøring på moped er 15 år.

Ved privat øvelseskjøring må ledsager kjøre motorsykkel og det kreves to-veis kommunikasjon ved kjøring på veg.

Når opplæringen på moped er gjennomført og du er fylt 16 år kan du ta Teorieksamen på Trafikkstasjonen (husk søknad minst 14 dager før). Består du teorien, får du førerkortet.

Ved 25 år eller eldre får du M 145 i kraft av alder. Dette gir ikke fritak for førstehjelp og mørkekjøring senere.

• Klasse B, (Bil)

Du må ha gjennomført Trafikalt Grunnkurs, inneha mopedførerkort eller førerkort for motorsykkel for å begynne å øvelseskjøre. Er du over 25 år kreves det bare gjennomført førstehjelp og evt. mørkekjøring før praktisk prøve.

Du kan begynne øvelseskjøringen når du er 16 år. Ledsager må være over 25 år og hatt «lappen» sammenhengende i 5 år eller mer.

Obligatoriske timer er her på 19 totalt. 1 trinnvurdering teknisk, 1 trinnvurdering trafikalt, 4 timer sikkerhetskurs på bane og 9 timer avsluttende opplæring + teori.

Teoriprøven kan du ta på Trafikkstasjonen 6 mndr. før du fyller 18

Når teorien er tatt er det mulig å bestille praktisk prøve. Teorien er gyldig i 3 år.

Etter endt opplæring og gjennomført obligatorisk opplæring må du ha en praktisk prøve på Trafikkstasjonen.

• Mengdetrening

Oppfordrer til å begynne opplæringen tidlig. Møt gjerne opp på Trafikkstasjonens informasjonskvelder om mengdetrenings-informasjon.

• Fordeler:
    • Trene hjemme på det som blir gjennomgått i kjøretimene.
    • Bedre kvalitet på mengdetreningen hjemme.
    • Spre utgiftene over et lengre tidsrom.
    • Slipper «stress» mot slutten av opplæringa.

Flekkerøy trafikkskole

Mæbøveien 24, 4625 FLEKKERØY